Jag tillhör generationen som är betydligt mycket mer omväxlande än vad tidigare generationer har varit. Inom min generation är det betydligt vanligare att vi byter arbete och inriktningar på våra liv än vad det var tidigare, då det ofta handlade om att de fick sitt första jobb och blev kvar på ett och samma ställe. Det är inget konstigt med det, olika generationer har olika sätt att se på verkligheten och olika prioriteringar. Jag börjar i vilket fall känna att jag trampar lite vatten och vill prova på något nytt. Frågan är bara om det ska vara studier eller annat jobb.

Jag har länge funderat på att utbilda mig till lärare. När jag var yngre var lärare något helt otänkbart för mig att bli, det var ett loseryrke som ingen egentligen ville ha. Men efter att jag mognat mer och fått barn så inser jag vilket värde det finns i lärarrollen och hur betydelsefulla de är för våra barn. Det behövs bra människor som vill hjälpa barn och ungdomar att växa och där ser jag nästan ett kall framför mig.

Det andra alternativet är att fortsätta inom ekonomin. Söka mig till andra företag eller banker för att kunna arbeta mer riktat mot människor och deras situationer, istället för att enbart sitta med massa siffror på en dataskärm. Det är roligt och intressant, men endast till en viss grad. Jag får ingen energi tillbaka av siffror, det är det människor som ger mig, vilket är anledningen till att jag är ganska sugen på att söka nytt jobb. Vi får helt enkelt se vad som händer framöver.

Det är viktigt att få en allsidig träning, för alla. Många verkar tro att det är viktigast att arbeta med sin kondition, och visst är det en alldeles central del av träningen som måste finnas där. Konditionen är själva grunden, det du behöver har för att orka med övriga delar på ett bra sätt. En bra kondition är en förutsättning för att du ska kunna orka med mer under en längre tid och det är speciellt viktigt för alla som arbetar, från kontorsarbetaren till byggarbetaren. Alla har ett behov av kondition som ett verktyg i ens vardag.

Men det är inte allt. För att förhållandena ska vara idealiska så är det viktigt att också träna sina muskler. Med det så menar jag inte att du behöver bygga upp dig till en muskelknutte med tydliga och markerade muskler. Det handlar snarare om att du ska se till att dina muskler ska få arbeta och hålla sig starka och smidiga. Muskler som inte gör det kommer inom kort att utsättas för påfrestningar som helt klart kan förstöra vilken arbetssituation som helst. Med starka muskler är du med andra ord bättre förberedd på att jobba, oavsett vad jobbet innebär.

Visst ger konditionsträning muskelträning, men det är främst i nedre delarna. Överkroppen får i princip ingen träning alls, och därför ska du komplettera med styrketräning. Rygg och axlar är speciellt utsatta områden för oss i arbetssituationen och har man bra styrka där så underlättas ens arbete väldigt mycket. Så våga prova på du också att göra övningar för överkroppen, till slut kommer du märka stor skillnad.

För att man ska känna att man mår bra så måste man också jobba på ett jobb där man kan utvecklas. Annat är att fastna i ett ekorrhjul där du gör samma sak för varje dag som går, utan några som helst förändringar i arbetssituationen. För att det ska vara möjligt så måste man ha en arbetsgivare som är beredd och ger dig som arbetare fler möjligheter och utmaningar, eller också måste arbetsgivaren vara öppen för de initiativ som du själv tar kring att förändra ditt arbete och våga växa.

Just nu befinner jag mig i ett läge där jag känner att jag fastnat i min karriär. Det är roligt att arbeta, men det är lite monotont. Det händer inte så mycket längre och det är tråkigt att varje dag komma till jobbet och titta på samma skärm med samma siffror. Jag ser inte att jag kan ta mig något längre inom området, jag har träffat taket, och därför har jag börjat på att massera min arbetsgivare för att förändra mitt jobb. Och det ser ut som att det går framåt ganska bra.

Dels så har jag pushat för en ledarskapsutbildning, så att jag skulle kunna ta lite mer strategiska ansvarsområden och kunna styra arbetet mer, än att enbart sitta och producera. Det är en framtid som jag tycker är lockande och som jag ser mig som en självklar del av. Jag vill vara med och göra saker bättre och se den större bilden och ser mig i en chefsposition inom kort för att styra vårt arbete åt ett håll som jag tycker är fördelaktigt för alla.

Hur ska man egentligen äta när man tränar regelbundet? Det varierar såklart från person till person, men det som är viktigt att tänka på är att det finns en del basprodukter som du måste ha i dig för att du ska kunna må som bäst och få bäst resultat av träningen. Det handlar på inget sätt om att ha någon specifik diet, utan enbart vara noga med att man får i sig det man behöver. Här är inte tallriksmodellen helt fel att använda sig av.

Grönsaker är en viktig del av din kost

Den innebär helt enkelt att de två stora måltiderna som du äter varje dag (hoppas jag) ska bestå av tre delar. Protein, kolhydrater och grönsaker. Får man dessa tre delar så har man en mycket solid grund att stå på, och äter du dessutom en bra frukost så har du den perfekta kombinationen av matvaror för en tränande kropp att växa och må bra på. Sen är det också väldigt viktigt att inte missa frukten under dagen. Man ska äta omkring 250 g frukt varje dag, men det är upp till var och en. All frukt du får i dig gör nytta. Samma sak med vatten, det gäller att hålla vätskenivån i kroppen för att må bra.

Hur är det då med sötsaker och onyttigheter? Det är okej att äta, så länge det inte går överstyr. Speciellt du som tränar kan med gott samvete äta delikatesserna, så länge det inte går ut över någon annan måltid eller att träning sparas in på det. Så det är fritt fram att välja vad man vill äta, så länge det sker med måtta.