Jag får ofta frågan om hur man kan träna hemma för att bli en bättre judoka (judoutövare) och det korta svaret är enkelt: hantlar.
Det lite längre svaret är att all träning man gör på hemmaplan självklart kommer ditt judoutövande till godo. Därför är man skyldig sig själv att se till att den träningen man genomför ger så gott resultat som möjligt.

Jag har provat på många olika kompletterande träningsformer under åren men återvänder alltid till mina hantlar. Jag har från tio kilo ända upp till det fyrdubbla även om det inte hör till min vanliga rutin att kasta omkring fyrtio pannor i varje näve. Det är endast när jag ska försöka köra en till tre repetitioner med maxbelastning på mina bröstmuskler som de åker ur stället – men just där och då är de rätt trevliga att ha. Träningsvärken dagen efter är inte att leka med och således är just bröstpressen ingen rekommenderad aktivitet dagen innan du ska till dojon för att träna judo.

Våga discogymma

Rutinerade träningsrävar brukar med illa dolt förakt i rösten benämna övningar som bygger överarmar, axlar och bröst för discogym – eller möjligen fredagsfjanterier. Jag håller inte med. Breda axlar, grova armar och välpumpat bröst är inte bara snyggt på stranden – det hjälper dig garanterat att kontrollera din motståndare under tävling och att kontrollera din egen kropp under träning. Nätet, och framför allt youtube, är fullt av rekommendationer på hur du bygger överkroppsstyrka och det är som jag tidigare nämnde något du kommer ha nytta av på flera plan.

Greppstyrka – en nödvändighet för din judo

En annan sak man med lätthet kan träna upp med hantlar är greppstyrkan. Det kommer så att säga på köpet ju mer du kör med hantlarna men du tjänar även på att lägga fokus på det minst en gång i veckan. Ställ dig på knä vid en träningsbänk, eller ett vanligt bord om du inte har någon bänk och håll hantlarna i händerna med handflatorna uppåt.

Sen låter du hantlarna, så tunga som du tror att du kan kontrollera, rulla ur händerna men greppar precis innan du tappar dom. Du kommer bli bättre och bättre på detta ju mer tid du lägger på träningen. Var noga med att skriva upp hur tunga hantlar du använder och hur många gånger du orkar göra det innan du känner att du är på väg att tappa kontrollen. På så sätt har du koll på vilken vikt du ska pröva på nästa vecka.

Kör hårt!