Det pratas mycket idag om att Sverige håller på att bli ett överviktigt land. Andelen människor som har ett BMI som visar på övervikt ökar stadigt, precis som det gör i större delen av världens utvecklade länder. Det är en oroande trend, såklart, inte minst eftersom övervikt och fetma har så stora negativa effekter på kroppen och hälsan. Det är med andra ord något som vi behöver göra någonting åt, som inte kan fortgå för att vi ska kunna vara ett hälsosamt land som inte belastar vår sjukvård med problem som vi själva faktiskt kan göra någonting åt. Jag hoppas och tror att det kan bli bättre.

…men det finns den andra sidan också

Dock är det inte bara tal om att det växer i antal överviktiga, det växer också betydligt i den hårt tränande kategorin. Det vill säga att människor som verkligen passionerat och hårt går in för sin träning ökar också, vilket betyder att den gruppen i mitten mellan dessa två alltjämt minskar. Det blir nästan två läger. Dels den ena sidan som verkligen ner i minsta detalj gör allt för att hålla sina kroppar i yttersta topptrim och dem som helt enkelt inte bryr sig eller har gett upp för att de inte tror att de kan nå några resultat alls. Jag är här för att berätta att det finns en gyllene medelväg som man kan ta, och fortfarande må bra.

Lagom är bra ibland

Det sägs att Sverige är mellanmjölkens land där vi inte får sticka ut eller göra speciellt mycket väsen av oss. Det är viktigt att tänka på, eftersom att det är en mentalitet som många strävar efter att komma bort ifrån. Men det är samtidigt viktigt att veta att det inte behöver vara så att lagom är dåligt, i träningssammanhang så kan det snarare faktiskt vara ganska bra att hålla det hela på en jämn nivå, inte för mycket men inte heller för lite. Lyckas man med det så kan man verkligen vara lycklig, för det är riktigt svårt, men det finns saker som kan hjälpa en till den nivån:

– Schema
För att vi ska få saker och ting att hända så behöver våra liv vara ganska inrutade ibland. Det är inte jättelätt att komma på spontant att man ska åka och träna, för att det ska bli gjort på det sättet man vill så är det viktigt för oss att ha ett schema som man kan följa, med specifik tid avsatt för träning. Därför rekommenderar jag att ni sätter er ner och kryssar av några timmar varje vecka som är helt vidga till träning och se till att få det gjort.

– Mat och vila
Det handlar också mycket om vad det är vi stoppar i oss och hur vi sover. Det är två viktiga element som måste vara bra för att nå en bra nivå. Framför allt är det så med sömnen, det hjälper våra kroppar att må bra och få välförtjänt vila. Maten är en viktig del, men här finns det utrymme för vissa små snedsteg någon gång emellanåt.

– Hälsokost
Det man också kan göra är att komplettera sin kost med olika typer av hälsokost. Något som jag gillar är Chorella, en bra källa till protein, vitaminer och antioxidanter, men det finns mycket mer att välja på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *