Hur ska man egentligen äta när man tränar regelbundet? Det varierar såklart från person till person, men det som är viktigt att tänka på är att det finns en del basprodukter som du måste ha i dig för att du ska kunna må som bäst och få bäst resultat av träningen. Det handlar på inget sätt om att ha någon specifik diet, utan enbart vara noga med att man får i sig det man behöver. Här är inte tallriksmodellen helt fel att använda sig av.

Grönsaker är en viktig del av din kost

Den innebär helt enkelt att de två stora måltiderna som du äter varje dag (hoppas jag) ska bestå av tre delar. Protein, kolhydrater och grönsaker. Får man dessa tre delar så har man en mycket solid grund att stå på, och äter du dessutom en bra frukost så har du den perfekta kombinationen av matvaror för en tränande kropp att växa och må bra på. Sen är det också väldigt viktigt att inte missa frukten under dagen. Man ska äta omkring 250 g frukt varje dag, men det är upp till var och en. All frukt du får i dig gör nytta. Samma sak med vatten, det gäller att hålla vätskenivån i kroppen för att må bra.

Hur är det då med sötsaker och onyttigheter? Det är okej att äta, så länge det inte går överstyr. Speciellt du som tränar kan med gott samvete äta delikatesserna, så länge det inte går ut över någon annan måltid eller att träning sparas in på det. Så det är fritt fram att välja vad man vill äta, så länge det sker med måtta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *